Anàlisi Musical

Segons el currículum oficial de Batxillerat, Decret 142/2008 – DOGC núm 5183:

«L’anàlisi musical és una matèria que es desenvolupa en els dos cursos de
batxillerat i té com a finalitat familiaritzar l’alumnat amb les característiques del
llenguatge musical a través de l’observació i l’examen detallat de l’obra musical
i dels contextos en què es crea i s’interpreta, amb l’objectiu de comprendre els
elements interns i externs que hi intervenen i que configuren la música com a
discurs sonor amb propietats expressives, comunicatives i creatives.
Aquesta matèria parteix dels aprenentatges musicals desenvolupats a l’etapa
de l’educació secundària obligatòria. El doble plantejament analític i sintètic
dels aprenentatges permet aprofundir en el coneixement del fet musical, la
seva gestació i els seus resultats. També pretén afavorir que l’alumnat
comprengui els elements subjectius i psicològics de l’experiència perceptiva
musical a través de l’autoobservació, la reflexió i la generalització dels
processos.
L’acostament analític ha de facilitar la reformulació de la qüestió inicial sobre
l’objecte d’anàlisi, en una direcció que permeti a l’alumnat plantejar-se uns
termes progressivament més elaborats i abstractes per mitjà del vocabulari
adient i enquadrar les obres analitzades en el seu temps i valorar-ne les
qualitats. Un altre aspecte important de l’anàlisi musical és valorar l’ús que els
creadors han fet de les diferents estructures al llarg de la història, conèixer a
grans trets l’evolució d’aquestes formes i els usos i funcions comunicatius
atorgats a la música en els diversos contextos culturals i socials.
L’anàlisi musical ha d’afavorir un acostament a la música més vivencial, on el
gaudi hi sigui present, però que desenvolupi alhora les capacitats d’apreciació,
d’escolta i formulació de judicis argumentats, que incentivi la mobilització
d’actituds propositives i creatives, i promogui la sensibilització envers els valors
socials de l’art.»

L’anàlisi musical és una de les matèries de modalitat de les quals els alumnes es poden examinar a la fase específica de les PAU (proves d’accés a la universitat).

Durant el primer curs es treballa la sensibilització a la percepció de cadascun dels paràmetres musicals:

  • Aspectes rítmics
  • Aspectes melòdics
  • Textura
  • Timbre
  • Harmonia
  • Formes musicals
  • Gèneres i estils

També es treballen diferents aspectes musicals a partir de notícies i articles d’actualitat musical.

Aquesta assignatura és paral·lela al Llenguatge i la Pràctica Musical, on els alumnes treballen els aspectes relatius a la música des d’un punt de vista teòric i pràctic (veure apartat de Llenguatge i Pràctica Musical).

 

Deja un comentario